EVKA MIKLÚŠKOVÁ - Špecialista na redukciu hmnotnosti pre ŽENY - miluj svoje telo a chudni bez jojo efektu

ŠPENÁT A CHUDNUTIE ? A PREČO HO KONZUMOVAŤ ?

ŠPENÁT A CHUDNUTIE ? A PREČO HO KONZUMOVAŤ ?

Špenát je jednou z najvýživnejších potravín na svete, ktorá má zároveň minimum kalórií. Jedna šálka tejto chutnej listovej zeleniny obsahuje viac ako dennú odporúčanú dávku vitamínov K a A, takmer celú dávku mangánu a kyseliny listovej a 40 percent horčíka. Nájdete v ňom množstvo ďalších živín vrátane vlákniny, vápnika a bielkovín. Nezanedbateľné plus je v tom, že jedna šálka surového špenátu nemá ani len desať kilokalórií. Špenát pomáha udržať dobrý zrak, znižuje cholesterol, chráni plod v maternici. Má vysoké množstvo proteínu, a obsahuje málo uhľohydrátov a tukov .

PREČO JESŤ ŠPENÁT ?

  • Podporuje imunitný systém
  • Podporuje trávenie
  • Prevencia pred rakovinou
  • Prevencia pred kardiovaskulárnym ochoreniam
  • Vyživuje svaly a bunky
  • Podporuje rast svalstva
  • Prevencia pred Osteoporózou (udržiava vápnik v kostiach)
  • Rozširuje spriechodňuje cievy
  • Znižuje vysoký krvný tlak
  • Znižuje vysoký krvný cholesterol
  • Prevencia alebo liečenie Anémie a chudokrvnosti
  • Podporuje pravidelné vyprázdňovanie (proti zápche)
  • Jemné preháňadlo
  • V tehotenstve podporuje rast a vývin plodu

 

ŠPENÁT A CHUDNUTIE

Špenát pri chudnutí určite odporúčam. Jedlá zo špenátu sú výživné a zároveň majú nízky obsah kalórii. Podporujú trávenie a vyprázdňovanie, takže pomáhajú aj ku prečisťovaniu tráviaceho traktu. Preto všetky živiny, ktoré prijmete sa bez problémov uložia do tela. Keď je tráviaci systém čistý, tak sa chudne ľahšie.

Okrem pevnejšieho zdravia získate konzumovaním špenátu aj krajšie nechty, silnejšie vlasy a vďaka zinku aj  zdravú pleť, špenát totiž priaznivo vplýva na elasticitu pokožky a účinne bojuje proti štiepeniu nechtov.

špenát a chudnutie

ČERSTVÝ ALEBO MRAZENÝ ?

V zime je pohodlnejšie nakúpiť mrazený špenát a kedykoľvek potrebujete ho vytiahnuť a použiť. Drvený je chutný a mnohí výrobcovia svoj mrazený špenát ešte pred zamrazením ochucujú rozličnými koreninami, aby nám uľahčili varenie. Nie je preto na škodu jedno-dve balenia špenátu mať vždy poruke. Prirodzene, mrazením a tepelnou úpravou prichádzajú krehké lístky o cenné vitamíny a ich zdravotné benefity sa tým znižujú, ale v prípade núdze poslúžia dobre.

Čerstvý špenát je však nevyhnutnou potravinou pre náš organizmus. Je mimoriadne bohatým zdrojom vitamínu C, železa, kalcia, magnézia, zinku, selénu, vitamínu E, A, K a B.  Budúce mamičky bude zaujímať, že v špenáte sa nachádza aj kyselina listová, ktorá je dôležitá pre správny vývin plodu.

 

PREČO JE ŠPENÁT NENAHRADITEĽNÝ?

Špenát, rovnako ako iná tmavšia listová zelenina je bohatým zdrojom vápnika, ktorý posilňuje kosti a pomáha pri hojení rôznych zlomenín. Vitamín A a C v špenáte a veľké množstvo vlákniny, horčíka a kyseliny listovej pomáhajú predchádzať rakovinových ochoreniam pľúc, prsníkov, či hrubého čreva.

Kyselina listová sa podieľa aj na správnom vývoji plodu, preto by špenát nemal chýbať v jedálničku nastávajúcich mamičiek. Špenát obsahuje aj železo, ktoré lieči nebezpečnú anémiu. Špenát tiež chráni organizmus pred srdcovými ochoreniami, pretože posilňuje srdcové tepny a znižuje hladinu cholesterolu. Jeho častá konzumácia má priaznivé účinky aj na vysoký krvný tlak. 

Flavonoidy v špenáte pomáhajú predchádzať predčasnému starnutiu pamäti a pokožky. Antioxidant flavonoid má okrem toho  priaznivé účinky na celý organizmus a imunitný systém.

Ďalšou významnou zložkou špenátu je luteín, ktorý sa stará o  zrak. Spoľahlivo vás ochráni pred šedým zákalom a má veľký vplyv na zachovanie funkcií  sietnice.

Špenátové listy stabilizujú hladinu cukru v krvi u diabetikov. Stačí si každý deň pripraviť nápoj s niekoľkých listov špenátu, zmixovaných s vodou. Vedci dokázali užitočnosť konzumácie špenátu aj pri ďalších chorobách, napríklad pri nádoroch, tráviacich problémoch, obezite, nespavosti, vyčerpaní, bronchitíde či pri ochorení obličiek, pečene a močového mechúra.

 

ŠPENÁTOVÝ PRÍVAROK

  • 1 ks cibuľa
  • olivový olej
  • 300 g čerstvé špenátové listy/ alebo mrazený
  • 1 kocka slepačí bujón
  • 100 ml sladká smotana
  • soľ
  • mleté čierne korenie
  • 2-3 strúčiky cesnaku

POSTUP:

Cibuľku s cesnakom  popražíme na oleji, pridáme bujón a  trochu vody nech sa bujón rozpustí. Prilejeme smotanu, osolíme a okoreníme. Pridáme listový špenát.

Premiešame a dusíme 2 – 3 minúty, kým špenát nezavädne. Následne pomixujeme. Podľa potreby dochutíme soľou, korením. Podávame s opekanou rybou alebo kuracími prsami, vajíčkom. Dobrú chuť 🙂

 

PS: Ak sa vám článok páčil dajte LIKE a zdieľajte s priateľmi na facebooku.